Lubelski Węgiel Bogdanka ma nową strategię rozwoju do 2030 roku, z perspektywą do 2035.
Jak informuje spółka, dokument jest odpowiedzią na przyspieszającą transformację energetyczną i rosnące wymagania regulacyjne Unii Europejskiej. Celem Bogdanki jest utrzymanie konkurencyjnej i rentownej działalności podstawowej, która posłuży jako fundament finansowy dla dalszego, zrównoważonego rozwoju.
Otwarcie na rynki zagraniczne
Do 2030 spółka zakłada produkcję węgla handlowego na poziomie średnio 8,2 mln ton rocznie (wobec 7,9 mln ton w 2024 r.). W latach 2031–2035 planowana produkcja ma wynieść ok. 6,6 mln ton rocznie w związku ze spodziewanym spadkiem popytu na energię elektryczną z węgla.Przypomnijmy, że obecnie 82 proc. przychodów lubelskiej kopalni pochodzi ze sprzedaży surowca do elektrowni w Kozienicach i Połańcu należących, podobnie jak Bogdanka, do Grupy Enea. Jednak ta energetyczna spółka zakłada zakłada radykalne zmniejszenie odbioru węgla od Bogdanki: z 8 milionów ton w 2024 roku do zaledwie 2,3 mln ton w 2035 roku.
W tej sytuacji zaktualizowana strategia Bogdanki zakłada sukcesywne zwiększanie sprzedaży poza Grupę Enea, z naciskiem na rynki zagraniczne, zwłaszcza Ukrainę. Dzięki geograficznemu położeniu i efektywności wydobycia, Bogdanka chce zdobyć znaczącą pozycję w ukraińskim sektorze energetycznym i przemysłowym.
Chcą sprzedawać więcej poza Grupę Enea
W latach 2025-2030 sprzedaż do odbiorców spoza Grupy Enea, ma zwiększyć się średnio do 2,1 mln ton rocznie, w porównaniu z 1,2 mln ton w 2024 r. W latach 2031- 2035 ma wzrosnąć do 2,4 mln ton rocznie, generując ok. 46 proc. udziałów w sprzedaży węgla handlowego LW Bogdanka (w 2024 r. było to ok. 15%).Grupa planuje intensyfikację sprzedaży zagranicznej, koncentrując się szczególnie na Ukrainie. Potencjał sprzedaży do ukraińskiej energetyki zawodowej, cieplnej oraz przemysłowej szacowany jest na kilka milionów ton rocznie. Przewagą konkurencyjną LW Bogdanka na tym kierunku jest położenie geograficzne.
Ważnym aspektem nowej strategii jest poprawa efektywności operacyjnej. Grupa planuje m.in. rozbudowę zwałowiska, redukcję zużycia energii o 20%, modernizację logistyki materiałowej oraz ograniczenie przestojów technicznych poniżej 10%. Wszystkie te działania mają przynieść realne oszczędności i zwiększyć niezawodność infrastruktury.
Nowe gałęzie działalności
Bogdanka przygotowuje się także do dywersyfikacji działalności. Planuje rozwój transportu kolejowego, uruchomienie instalacji do termicznego przetwarzania odpadów medycznych oraz rozszerzenie usług górniczo-budowlanych, także na rynkach zagranicznych. Współpraca z lokalnym biznesem i samorządami ma z kolei na celu stworzenie strefy ekonomicznej przy kopalni, wspierającej transformację regionu.W obszarze transformacji energetycznej spółka inwestuje w źródła zero- i niskoemisyjne. Innowacyjne projekty obejmują m.in. wykorzystanie ciepła z wód kopalnianych, budowę turbiny wodnej oraz montaż nowoczesnych instalacji odzysku energii. Działania te są spójne z celami Taksonomii UE, a partnerstwo z Poleskim Parkiem Narodowym i lokalnymi organizacjami podkreśla zaangażowanie Bogdanki w ochronę środowiska.
Unia wymusza zmiany
- Od trzech dekad Bogdanka generuje dobre wyniki finansowe, mimo zmieniających się trendów w zakresie podejścia do węgla w Polsce i Unii Europejskiej, utrzymując pozycję lidera efektywności. Jednak zaostrzenie podejścia Unii Europejskiej do węgla oraz zmiany zachodzące w sektorze energetycznym wymuszają na nas modyfikację dotychczasowej strategii i skoncentrowanie się na lokalnych inicjatywach, które zapewnią przyszłość kopalni oraz jej pracownikom – mówi Zbigniew Stopa, prezes zarządu LW Bogdanka.- Celem nadrzędnym jest utrzymanie silnej pozycji rynkowej Bogdanki, opartej na jeszcze bardziej efektywnej, nowoczesnej i rentownej produkcji węgla energetycznego. Optymalizacja działalności podstawowej w sposób maksymalnie zgodny z celami ESG, umożliwi nam sfinansowanie naszych ambicji dotyczących kierunków rozwoju – dodaje.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.