Chodzi o most w ciągu drogi krajowej nr 82, którym wyjeżdżamy z Łęcznej do Lublina. Powstał w 1966 roku i jest już w złym stanie. Dlatego drogowcy postanowili, że będzie zburzony, a obok niego powstanie nowa przeprawa.
„Dalsza eksploatacja istniejącego mostu prowadziłaby do degradacji jego elementów i pogorszenia stanu technicznego ustroju nośnego, co skutkowałoby koniecznością wprowadzenia ograniczeń tonażu dla pojazdów poruszających się po drodze krajowej (…) Projektowane ciągi pieszo-rowerowe wpłyną z kolei na poprawę bezpieczeństwa rowerzystów, którzy od tej pory nie będą musieli poruszać się po jezdni” - argumentowali drogowcy ubiegając się o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
Decyzję w tej sprawie wojewoda wydał w czerwcu 2020 r., ale potem plany drogowców pokrzyżowała sytuacja rynkowa.
Budimex się wycofał
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad pierwszy przetarg na budowę nowego mostu na Wieprzu w Łęcznej ogłosiła bowiem już we wrześniu 2021 r.
Wygrała go firma Budimex, która zaoferowała wówczas wykonanie prac za 36,65 mln zł. Jednak nieoczekiwanie nie zgodziła się na podpisanie umowy z powodu bardzo dużego wzrostu cen materiałów budowlanych po wybuchu wojny na Ukrainie.
- W br. ceny stali, ropy, aluminium, asfaltów wzrosły w ciągu miesiąca ok. 80 procent. Od roku 2020 ceny wyrobów stalowych o 270 procent, asfaltu o 95, aluminium o blisko 200 procent – wyliczał w 2022 roku Michał Wrzosek, rzecznik Budimeksu.
W tej sytuacji drogowcy zgodnie z prawem spytali inne firmy, czy zechcą wykonać prace, ale żadna nie chciała tego zrobić za kwoty zaoferowane w przetargu, dlatego trzeba go było unieważnić.
Wykonawca wybrany
Drugi przetarg drogowcy ogłosili 20 grudnia 2022 r.
Stanęło do niego dziesięć firm.
Wszystkie oferty zmieściły się w szacunkach drogowców, a najkorzystniejszą, na kwotę ok. 49,1 mln zł, złożyła firma Primost Południe z Będzina w woj. śląskim. I to z nią chce podpisać umowę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
- Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia, planujemy podpisać umowę z wykonawcą w drugim kwartale tego roku – poinformował wczoraj Łukasz Minkiewicz, rzecznik lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przy wyborze wykonawcy drogowcy brali pod uwagę cenę (60 proc.), doświadczenie kierownika budowy (20 proc.) i deklarowany okres udzielonej gwarancji na całość inwestycji (20 proc).
Prace jeszcze w tym roku?
Nowa przeprawa powstanie obok istniejącego obiektu.
- Most wybudujemy po lewej stronie obecnego, jadąc od Lublina w kierunku Łęcznej. Będzie szerszy od dotychczasowego, z jezdnią o szerokości 7 m, a po obu stronach powstaną ciągi pieszo-rowerowe o szerokości 2,9 m. Zbudowane zostaną też ekrany akustyczne. Odcinek objęty inwestycją ma 455 metrów, przy czym sama długość mostu to ok. 100 m. Nowy obiekt będzie przystosowany do przenoszenia obciążeń do 50 ton – wylicza rzecznik Minkiewicz.
- Planujemy, że prace budowlane ruszą w tym roku na podstawie wydanej przez wojewodę lubelskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Stary obiekt wykorzystany będzie w czasie prowadzonych robót i zostanie rozebrany po oddaniu do użytku nowego obiektu – dodaje rzecznik.
Termin wykonania prac będzie wynosił 27 miesięcy od dnia podpisania umowy.
CZYTAJ TAKŻE: Bogdanka chce przejąć Górnika Łęczna. List intencyjny podpisany w obecności "pupila Kaczyńskiego"
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.