PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o ogłoszeniu przetargów na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowego połączenia kolejowego między Lublinem a Łęczną oraz rewitalizację trasy Chełm-Włodawa. W Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku przeznaczono na te inwestycje 1,2 mld zł.
Torami w czterdzieści minut do Lublina
Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK informuje: - Połączenie kolejowe Łęcznej z Lublinem zapewni budowa nowej zelektryfikowanej linii Lublin Lotnisko-Łęczna-LW Bogdanka. Mieszkańcy zyskają wygodny dojazd do stolicy województwa w ok. 40 minut. Budowa wpłynie na poprawę przewozów towarowych, gdyż nowa linia obejmie odcinek od Łęcznej do LW Bogdanka. Powstanie 25 km jednotorowej linii, po której pociągi jeździć mają z prędkością maksimum 120 km/h.
PKP Zapowiada 12 przystanków: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka.
Szacowana wartość projektu to 736 mln zł. Projekt obu inwestycji - łęczyńskiej i chełmskiej - gotowy ma być do końca 2026 roku, a budowa ruszyć w roku 2027.
Chcą zbudować dwa nowe mosty kolejowe
Ustalamy, którędy pociąg pojechać miałby przez gminę i miasto Łęczna.
- Od roku żadna informacja w sprawie budowy kolei do Urzędu Miejskiego nie dotarła, dokumentacja sprzed roku zakłada wariant południowy, brzegiem miasta - mówi Leszek Włodarski, burmistrz Łęcznej. - Według tego wariantu po terenie naszej gminy trasa wiedzie przez Ciechanki Krzesimowskie, Rossosz, a następnie przez most na Wieprzu, kolejny nowy na tej rzece, bo wariant południowy obwodnicy - a są jeszcze dwa północne - zakłada przeprawę w innym miejscu. Następnie trasa biegłaby w sąsiedztwie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, dalej za zabudowaniami garażowymi os. Bobrowniki, czyli ulicą Leśną i za garażami zlokalizowanymi na os. Niepodległości. Potem planowana trasa przecina ulicę Polną i biegnie w okolicach sklepu Mrówka, przecina drogę krajową nr 82, prowadzi dalej w pobliżu terenu tzw. Rykowiska i kolejnym nowym mostem przez rzekę Świnkę w kierunku Starej Wsi.
Kolej plus, tereny pod budowę - minus
Już po pierwszych zapowiedziach kolei w Łęcznej nie brakowało komentarzy, że to kolejna kiełbasa wyborcza. Tak jak zapowiadana przez m.in. Krzysztofa Tchórzewskiego (PiS) i wiceministra Artura Sobonia (PiS) budowa elektrowni na zgazowany węgiel w Starej Wsi, która zapewnić miała pracę mieszkańcom oraz zbyt i przyszłość kopalni Bogdanka. Elektrownia pozostała w sferze wizji i obiecanek polityków.
Na ile realna wydaje się perspektywa budowy kolei? - pytamy burmistrza Łęcznej.
- Oby te zapowiedzi się spełniły - komentuje Leszek Włodarski. - Nasze obawy w tym momencie związane są z czym innym. Chodzi o sytuację, gdy południowym brzegiem miasta biegłyby i tory, i trasa planowanej obwodnicy. Jeśli się nam te wszystkie linie skumulują, pojawi się niezła plątanina różnych tras. To nie będzie - jak mogłoby się wydawać - korytarz obejmujący linię kolejową i obwodnicę, szeroki pas zajęty pod obie inwestycje. Niestety, te linie mają zupełnie inny przebieg i w efekcie poszatkują nam teren, z którym wiążemy wiele planów na przyszłość, gdyż to jeden z niewielu nowych terenów otwartych na budownictwo mieszkaniowe. Centrum miasta już się nam zakorkowało w kontekście dostępności pod zabudowę jednorodzinną. Dlatego wiele osób poszukuje działek, mówiąc obrazowo, właśnie za garażami, na terenach w roku 2019 przekształconych na budowlane, gdzie ceny działek wciąż są w miarę konkurencyjne w porównaniu do cen tych pojedynczych działek, jakie zostały nam w centrum miasta.
Życie między torami i obwodnicą
Burmistrz zauważa, że mieszkańcy, którzy weszli już w posiadanie działek w okolicach przyszłych torów i obwodnicy, być może zdecydują się na wybudowanie tam domu: - W przypadku pozostałych zainteresowanych, jak sądzimy, kierunek poszukiwań pójdzie w zupełnie innym kierunku. Budowa na tym terenie i kolei, i obwodnicy może skutkować tym, że jako miejsce do osiedlenia straci on na atrakcyjności dla ewentualnych nabywców.
Nie będą chcieli mieszkać między koleją i obwodnicą.
- Tym się martwimy, ale nie tylko my - kontynuuje burmistrz. - Wiadomo nam, że działkowcy i mieszkańcy tych okolic spotykają się w związku z planowanymi inwestycjami, trwa ostra dyskusja na temat ewentualnych działań w razie gdy ten wariant zwycięży i mobilizacja, by nie był on brany pod uwagę.
Dla władz miasta kontrargumentem wobec infrastruktury drogowej i kolejowej w tym rejonie Łęcznej jest właśnie fakt, że gdy otworzył się nowy teren pod budowę jednorodzinną, związane z nim nadzieje - przez zaplanowane rozwiązania - mogą zostać zaprzepaszczone.
- My jednak wciąż nie wiemy, który wariant obwodnicy będzie procedowany ostatecznie. Nadal mówimy o projektach przedstawionych jeszcze w roku 2022. Ja o przetargu ogłoszonym przez PKP dowiedziałem się z mediów. Tak jak w przypadku kolei, również w temacie obwodnicy gmina żadnych nowych informacji nie otrzymała - zastrzega burmistrz Włodarski.
Kolej Plus w woj. lubelskim
Utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna - LW Bogdanka to jeden z pięciu w województwie projektów w ramach programu Kolej+ nadzorowanego przez Ministerstwo Infrastruktury. W programie - wartości ok. 13,2 mld zł - 11,2 mld zł to środki budżetu państwa a ok. 2 mld to środki jednostek samorządu terytorialnego - podało PKP PLK.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.