reklama
reklama

Na papierze pociąg z Lublina przez Łęczną do Bogdanki ruszy za trzy lata

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor: | Zdjęcie: Pixabay

Na papierze pociąg z Lublina przez Łęczną do Bogdanki ruszy za trzy lata - Zdjęcie główne

zdjęcie ilustracyjne | foto Pixabay

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Informacje łęczyńskie Do końca 2026 ma być gotowy projekt budowy linii kolejowej przebiegającej przez nasze miasto. PKP właśnie ogłosiły przetarg. Burmistrz Łęcznej, pytany, którędy pojedzie pociąg, mówi, że żadne nowe informacje w sprawie budowy kolei do Urzędu Miejskiego nie dotarły: - Dokumentacja sprzed roku zakłada wariant południowy, brzegiem miasta.
reklama

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o ogłoszeniu przetargów na opracowanie dokumentacji projektowej budowy nowego połączenia kolejowego między Lublinem a Łęczną oraz rewitalizację trasy Chełm-Włodawa. W Programie Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku przeznaczono na te inwestycje 1,2 mld zł.

Torami w czterdzieści minut do Lublina

Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP PLK informuje: - Połączenie kolejowe Łęcznej z Lublinem zapewni budowa nowej zelektryfikowanej linii Lublin Lotnisko-Łęczna-LW Bogdanka. Mieszkańcy zyskają wygodny dojazd do stolicy województwa w ok. 40 minut. Budowa wpłynie na poprawę przewozów towarowych, gdyż nowa linia obejmie odcinek od Łęcznej do LW Bogdanka. Powstanie 25 km jednotorowej linii, po której pociągi jeździć mają z prędkością maksimum 120 km/h.

PKP Zapowiada 12 przystanków: Lublin Lotnisko, Trzeszkowice, Krzesimów, Ciechanki Krzesimowskie, Łęczna Szpital, Łęczna Akacjowa, Łęczna Polna, Łęczna, Stara Wieś, Turowola, Puchaczów, Bogdanka. 

Szacowana wartość projektu to 736 mln zł. Projekt obu inwestycji - łęczyńskiej i chełmskiej - gotowy ma być do końca 2026 roku, a budowa ruszyć w roku 2027.

Chcą zbudować dwa nowe mosty kolejowe

Ustalamy, którędy pociąg pojechać miałby przez gminę i miasto Łęczna.

- Od roku żadna informacja w sprawie budowy kolei do Urzędu Miejskiego nie dotarła, dokumentacja sprzed roku zakłada wariant południowy, brzegiem miasta - mówi Leszek Włodarski, burmistrz Łęcznej. - Według tego wariantu po terenie naszej gminy trasa wiedzie przez Ciechanki Krzesimowskie, Rossosz, a następnie przez most na Wieprzu, kolejny nowy na tej rzece, bo wariant południowy obwodnicy - a są jeszcze dwa północne - zakłada przeprawę w innym miejscu. Następnie trasa biegłaby w sąsiedztwie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, dalej za zabudowaniami garażowymi os. Bobrowniki, czyli ulicą Leśną i za garażami zlokalizowanymi na os. Niepodległości. Potem planowana trasa przecina ulicę Polną i biegnie w okolicach sklepu Mrówka, przecina drogę krajową nr 82, prowadzi dalej w pobliżu terenu tzw. Rykowiska i kolejnym nowym mostem przez rzekę Świnkę w kierunku Starej Wsi.

Kolej plus, tereny pod budowę - minus

Już po pierwszych zapowiedziach kolei w Łęcznej nie brakowało komentarzy, że to kolejna kiełbasa wyborcza. Tak jak zapowiadana przez m.in. Krzysztofa Tchórzewskiego (PiS) i wiceministra Artura Sobonia (PiS) budowa elektrowni na zgazowany węgiel w Starej Wsi, która zapewnić miała pracę mieszkańcom oraz zbyt i przyszłość kopalni Bogdanka. Elektrownia pozostała w sferze wizji i obiecanek polityków.

Na ile realna wydaje się perspektywa budowy kolei? - pytamy burmistrza Łęcznej.

- Oby te zapowiedzi się spełniły - komentuje Leszek Włodarski. - Nasze obawy w tym momencie związane są z czym innym. Chodzi o sytuację, gdy południowym brzegiem miasta biegłyby i tory, i trasa planowanej obwodnicy. Jeśli się nam te wszystkie linie skumulują, pojawi się niezła plątanina różnych tras. To nie będzie - jak mogłoby się wydawać - korytarz obejmujący linię kolejową i obwodnicę, szeroki pas zajęty pod obie inwestycje. Niestety, te linie mają zupełnie inny przebieg i w efekcie poszatkują nam teren, z którym wiążemy wiele planów na przyszłość, gdyż to jeden z niewielu nowych terenów otwartych na budownictwo mieszkaniowe. Centrum miasta już się nam zakorkowało w kontekście dostępności pod zabudowę jednorodzinną. Dlatego wiele osób poszukuje działek, mówiąc obrazowo, właśnie za garażami, na terenach w roku 2019 przekształconych na budowlane, gdzie ceny działek wciąż są w miarę konkurencyjne w porównaniu do cen tych pojedynczych działek, jakie zostały nam w centrum miasta.

Życie między torami i obwodnicą

Burmistrz zauważa, że mieszkańcy, którzy weszli już w posiadanie działek w okolicach przyszłych torów i obwodnicy, być może zdecydują się na wybudowanie tam domu: - W przypadku pozostałych zainteresowanych, jak sądzimy, kierunek poszukiwań pójdzie w zupełnie innym kierunku. Budowa na tym terenie i kolei, i obwodnicy może skutkować tym, że jako miejsce do osiedlenia straci on na atrakcyjności dla ewentualnych nabywców.

Nie będą chcieli mieszkać między koleją i obwodnicą.

- Tym się martwimy, ale nie tylko my - kontynuuje burmistrz. - Wiadomo nam, że działkowcy i mieszkańcy tych okolic spotykają się w związku z planowanymi inwestycjami, trwa ostra dyskusja na temat ewentualnych działań w razie gdy ten wariant zwycięży i mobilizacja, by nie był on brany pod uwagę.

Dla władz miasta kontrargumentem wobec infrastruktury drogowej i kolejowej w tym rejonie Łęcznej jest właśnie fakt, że gdy otworzył się nowy teren pod budowę jednorodzinną, związane z nim nadzieje - przez zaplanowane rozwiązania - mogą zostać zaprzepaszczone.

- My jednak wciąż nie wiemy, który wariant obwodnicy będzie procedowany ostatecznie. Nadal mówimy o projektach przedstawionych jeszcze w roku 2022. Ja o przetargu ogłoszonym przez PKP dowiedziałem się z mediów. Tak jak w przypadku kolei, również w temacie obwodnicy gmina żadnych nowych informacji nie otrzymała - zastrzega burmistrz Włodarski.

Kolej Plus w woj. lubelskim

Utworzenie nowego połączenia kolejowego Lublin – Łęczna - LW Bogdanka to jeden z pięciu w województwie projektów w ramach programu Kolej+ nadzorowanego przez Ministerstwo Infrastruktury. W programie - wartości ok. 13,2 mld zł - 11,2 mld zł to środki budżetu państwa a ok. 2 mld to środki jednostek samorządu terytorialnego - podało PKP PLK.

reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ - Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM.

e-mail
hasło

Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

reklama
Komentarze (0)

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.

Wczytywanie komentarzy
reklama
reklama