Kiedy przyjrzeć się nowoczesnym, innowacyjnym i dynamicznie rozwijającym się firmom uwagę zwraca ich sposób zarządzania. Okazuje się, że co raz więcej z nich odchodzi od idei samowystarczalności. Nowoczesne przedsiębiorstwa rezygnują dziś z polityki, w której wszystko od surowca po opakowanie powstaje na miejscu. Zlecanie pewnych procesów na zewnątrz czyli tzw. outsoursing pozwala im na zoptymalizowanie kosztów, czy zwiększenie wydajności.
Pierwotnie outsoursing był strategią odejścia od wytwarzania wszystkich półproduktów przez zakład na rzecz kupowania ich od innych firm, następnie przerodził się w ogólny proces wspierania firmy przez współpracę z innymi wyspecjalizowanymi zakładami. Obecnie na zewnątrz możemy zlecić właściwie większość procesów. Popularność zyskuje w obszarach szkoleń, finansów, zaopatrzenia a nawet HR czy zarządzania.
Rodzaje outsorsingu
Professional outsourcing – cechuję się z korzystania usług profesjonalistów – takich jak księgowi, pracownicy administracji, czy też prawnicy.
Outsourcing produkcji – jest to zlecanie produkcji półproduktów lub też całych produktów zewnętrznym firmom.
Outsourcing procesów zakupowych – obejmuje zarządzanie procesem zamówień a także zarządzaniem kategoriami zakupowymi. Taki outsourcing pozwala optymalizować koszty podróży czy też ułatwia zatrudnianie pracowników tymczasowych. Może także ograniczyć wydatki związane z zakupem sprzętów komputerowych i oprogramowania, oraz materiałów biurowych czy też dotyczące usług telekomunikacyjnych oraz działań marketingowych
Outsourcing informatyczny – jeden z najbardziej popularnych rodzajów outsourcingu. Umowa outsourcingowa z firmą świadczącą usługi informatyczne może zapewnić bezpieczeństwo internetowe, zapewnianie różnych licencji oraz zarządzanie systemami administracyjnymi oraz sieciami
Process-specific outsourcing – polega na zlecaniu innej firmie usług takich jak rekrutacja, czy też usługi prawnicze.
Decydując się na podjęcie współpracy z inną firmą należy upewnić się, czy jest ona w stanie zapewnić współpracę na wysokim poziomie.
Jedną z głównych zalet outsourcingu jest możliwość z korzystania z usług wielu specjalistów bez ich pełnego zatrudniania, co za tym idzie – obniżenie kosztów związanych z zatrudnieniem. Ten atut może być szczególnie ważny dla początkujących firm, których na zatrudnienie wysokiej klasy specjalistów zwyczajnie nie stać.
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.