A kiedy nadejdzie dzień X i zostaniesz zaproszony na interview, pomożemy Ci z poradami, jak zaimponować pracodawcy i zdobyć wymarzoną pracę.
Co to znaczy robić dobre wrażenie? Od razu oznaczmy: zadaniem profesjonalnego rekrutera (jeśli faktycznie jest zawodowcem) nie jest ocenianie Cię czysto subiektywnie „lubię lub nie lubię” na poziomie emocji, bez racjonalnego uzasadnienia. Jego zadaniem jest ocena:
- Czy będziesz w stanie odpowiednio poradzić sobie z funkcjami związanymi z ofertą pracy
- Czy wpasujesz się w zespół?
- Twoje zainteresowanie tą pracą i powaga nastroju
- Ogólna adekwatność
Dlatego podczas rozmowy kwalifikacyjnej ważne jest, aby nie popełniać irytujących błędów komunikacyjnych, które mogą zostać źle zinterpretowane na niekorzyść rozmówcy. Staraj się, aby wypadki nie przeszkodziły Ci w zrobieniu dobrego wrażenia. Pomoże to prostym zasadom dobrego tonu.
1. Przygotuj się do spotkania
Poszukaj więcej informacji o firmie przed spotkaniem. Jeśli zapoznałeś się z nim przed wysłaniem odpowiedzi, odśwież informacje w pamięci. To pokazuje, że jesteś zainteresowany pracą tutaj. Pracodawcy to doceniają. W niektórych przypadkach takie przygotowanie jest warunkiem bezwzględnie koniecznym. Na przykład bardzo dziwne jest, jeśli jesteś marketerem i przed spotkaniem nie dowiedziałeś się niczego o produktach firmy.
2. Przybądź punktualnie
Nie możesz spóźnić się na rozmowę kwalifikacyjną. Dotyczy to zarówno tradycyjnej, bezpośredniej rozmowy kwalifikacyjnej, jak i znanej nam już formy online. Wszyscy znają tę zasadę, a jednak często jest ona łamana z powodu obraźliwych wypadków. Musisz być przygotowany na korki, awarie pojazdów, to, że nie będziesz w stanie od razu znaleźć odpowiedniego adresu. Połącz się z wideo spotkaniem z wyprzedzeniem, oblicz czas dojazdu z marginesem: ok, jeśli pojawisz się na miejscu wcześniej niż to konieczne, ale masz czas na ponowne zebranie myśli i wyeliminowanie efektu „błyskotliwości” i podniecenie spowodowane pośpiechem.
3. Poinformuj z wyprzedzeniem o zmianach w planach
Wszystko się może wydarzyć, łącznie z okolicznościami, których nie można przewidzieć. Jeśli czujesz, że możesz nie zdążyć na rozmowę kwalifikacyjną – spróbuj zadzwonić wcześniej i szczerze wyjaśnić sytuację, poprosić o inny termin. Jest to postrzegane znacznie lepiej niż wtedy, gdy po prostu nie pojawiasz się.
4. Ubierz się odpowiednio do okazji
Zadbaj o swój wygląd (nawet jeśli Twoja rozmowa kwalifikacyjna odbywa się online!). Ogólna rada dla każdego, niezależnie od tego, czy Twoja praca wiąże się z obecnością w biurze: najważniejsze to wyglądać schludnie i dyskretnie. Jeśli chodzi o styl ubioru, postaraj się wcześniej dowiedzieć, czy w firmie obowiązuje dress code (oczywiście dotyczy to przypadków, gdy praca ma być w biurze).
5. Zabieraj ze sobą tylko to, czego potrzebujesz
Być może po załadowaniu kofeiny myślisz lepiej. Ale to nie znaczy, że musisz zabrać ze sobą niedokończoną szklankę cappuccino na rozmowę kwalifikacyjną lub postawić filiżankę Americano obok komputera. Minimum rzeczy – minimum problemów.Rekruter może poprosić o wydrukowaną kopię Twojego CV lub portfolio. Wszystko to powinno być gotowe, abyś nie musiał grzebać w torbie, przekopywać się przez stos dodatkowych papierów i zabierać cennych minut z rozmowy kwalifikacyjnej. Oczywiście twój rozmówca może sam to wszystko wydrukować, skoro już mu wysłałeś te dokumenty. Ale dlaczego nie skorzystasz z prostej okazji, aby pokazać swój spokój i ducha biznesu?
6. Odłóż telefon i wyłącz dźwięk
To zasada dobrej formy na każdym spotkaniu biznesowym. Osoba, która zakopała się w telefonie, pokazuje w ten sposób brak zainteresowania tym, co dzieje się wokół niego i celem jego wizyty. A w oczekiwaniu na spotkanie bardziej przydatne jest ponowne przejrzenie swojego CV i przygotowanie głównych tez ustnej opowieści o sobie niż przeglądanie kanałów w mediach społecznościowych.Powodzenia w rozmowie kwalifikacyjnej!
Komentarze (0)
Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania. Jak to zrobić dowiesz się w zakładce polityka prywatności.