Jeden z nich dotyczy drogi w Ciechankach Łęczyńskich. Jest tam huta szkła, szkoła, coraz więcej nowych domków jednorodzinnych. Jednak droga o długości 2,6 km jest w złym stanie. Jeśli gmina pozyska środki zewnętrzne, droga zmieni swoją konstrukcję, będzie miała nowy asfalt, zostaną utworzone pobocza.
Szacowana wartość inwestycji to około 2 mln złotych. Dofinansowanie z PROW może wynieść prawie 64 proc. kosztów, resztę dopłaciłaby gmina. Obecnie powstaje dokumentacja na tę drogę, a pracownicy urzędu przygotowują wniosek do PROW. Wnioski można składać do połowy stycznia, dofinansowanie przysługuje dla gmin i powiatów.
Być może urzędnicy z łęczyńskiego ratusza złożą jeszcze jeden wniosek na remont najdłuższej drogi w gminie. Chodzi o odcinek 3,3 km od Kolonii Łuszczów do Kolonni Trębaczów. Gmina planuje za 1,8 mln zł dokończenie prac w asfalcie i już złożyła wniosek na tzw. schetynówkę, który jest w trakcie oceny.
- Jeśli tutaj nie uda się pozyskać pieniędzy na schetynówkę, wtedy wniosek ponowiony zostanie w ramach PROW – wyjaśnia Kuczyński.
W ramach PROW do rozdania będzie 120 milionów złotych. Wyżej punktowane będą wnioski na drogi połączone z drogami wyższej kategorii, przy których znajdują się budynki użyteczności publicznej. Brana będzie także pod uwagę liczba mieszkańców korzystających z drogi, dodatkowo premiowana jest współpraca między samorządami, np. gminy z powiatem.
Urzędnicy wzięli pod uwagę te wszystkie czynniki. - Obie drogi pełnią ważne funkcje w układzie drogowym gminy. Prowadzą do dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowej. Poprawiają dostępność komunikacyjną obszarów wiejskich. Przy obu drogach są szkoły, zakłady przemysłowe i domy mieszkalne – podkreśla Grzegorz Kuczyński.