„Spółka osiągnęła docelową zdolność produkcyjną na poziomie 10,5-11,5 mln ton w zależności od warunków geologicznych. Jednak w związku z obecną trudną sytuacją na rynku węgla, Bogdanka zakłada sprzedaż w 2015 roku na poziomie 9,3-9,5 mln ton" - czytamy w raporcie rocznym.
Zmieniona strategia na lata 2015-2020 zakłada utrzymanie niskiego poziomu kosztów wydobycia m. in. poprzez ograniczenie kosztów działalności, w tym kosztów pracy.
Spółka chce pozostać liderem polskich producentów węgla kamiennego i uzyskać 30 proc. udziału w sprzedaży miałów energetycznych. Do osiągnięcia tego celu ma przyczynić się m. in. eksploatacja złóż Ostrów i Orzechów, co pozwoli na zagospodarowanie ok. 400 mln ton zasobów operatywnych. Obecnie spółka rozpoczęła pracę mającą na celu przekształcenie koncesji rozpoznawczej na wydobywczą na te złoża. Są one najbardziej perspektywiczne ze względu na ilość zasobów i możliwość szybkiego rozpoczęcia eksploatacji z wykorzystaniem istniejącej infrastruktury powierzchniowej i dołowej pól Bogdanka i Nadrybie.
Wyniki za 2014 rok
Przypomnijmy, że w ostatnim kwartale 2014 roku łęczyńska kopalnia pobiła kolejny rekord wydobycia, który sięgnął 2,6 mln ton, a w całym roku poziom produkcji węgla handlowego wyniósł 9,2 mln ton. Dzięki temu Bogdanka sprzedała o 12,5 proc. więcej węgla niż w 2013 roku. Do wzrostu produkcji przyczyniło się przede wszystkim uruchomienie we wrześniu nowego Zakładu Przeróbki Mechanicznej Węgla.
W samym czwartym kwartale 2014 roku przychody przekroczyły 523 mln zł, a zysk w całym roku wyniósł 272,4 mln zł netto.
Na koniec 2014 roku udziały rynkowe Bogdanki sięgnęły 16,6 proc. w przypadku rynku węgla energetycznego w Polsce (wobec 14,8 proc. na koniec 2013 roku) i blisko 25 proc. dla rynku węgla energetycznego sprzedanego do energetyki zawodowej (wobec 19,3 proc. na koniec 2013 roku).